Vstup pro přihlášené organizace

Analýza výsledků

České neziskovky trápí finanční řízení, naopak nejvíce si věří v PR a výkonu organizace

 

Analýza výsledků pilotního ročníku ocenění Neziskovka roku 2013 odhalila přednosti a rezervy českých neziskových organizací. Nejslabší stránkou je pro ně finanční řízení, kde je brzdí v rozvoji například nedostatek účelově nevázaných prostředků nebo horší management cash-flow. Jako silnou stránku naopak neziskovky vidí to, jak komunikují s veřejností. Pravidelné výroční zprávy či aktualizaci webu považují za samozřejmost. Stejně tak mají jasno o svém poslání a způsobu, jak jej dosáhnout. Ocenění Neziskovka roku, které udílí Nadace rozvoje občanské společnosti, poukazuje na profesionalitu práce v neziskovém sektoru, zviditelňuje ty nejlepší a dává příklad ostatním.

„Pilotní ročník ocenění Neziskovka roku 2013 potvrdil, že neziskové organizace, odborníci i veřejnost mají o tento projekt zájem. Přihlásilo se do něj 122 organizací ze všech krajů ČR a do ceny veřejnosti se zapojilo více než 12 tisíc hlasujících,“ uvádí Kateřina Tomášová, projektová manažerka ocenění z Nadace rozvoje občanské společnosti, a dodává: „Propracovaná metodika hodnocení neziskových organizací posloužila nejen k výběru těch nejlepších, ale i pro účastníky soutěže byla dobrým nástrojem k posouzení svého „zdraví“. Nám při analýze výsledků prvního ročníku navíc umožnila zjistit, co české neziskovky pálí. Je třeba upozornit, že mezi jednotlivými organizacemi byly značné rozdíly a přestože by se mohlo zdát, že malé neziskovky jen snižují průměr ostatním, tak například ty z řad finalistů naopak předčily mnohé velké organizace.“

Čím větší neziskovka, tím vyrovnanější výsledky

Dosažené výsledky neziskových organizací (NNO) v šesti základních oblastech hodnocení Neziskovky roku 2013 zachycuje podrobně první graf. Zároveň ukazuje rozdíly mezi malými neziskovkami (s ročním obratem do 3 milionů Kč), středními (do 10 milionů Kč) a velkými (nad 10 milionů Kč).Graf výsledků hodnocení Neziskovky roku 2013 podle dílčích oblastí a velikosti organizaceObecně lze shrnout, že čím větší organizace, tím profesionálnější management a vyrovnanější výsledky ve všech oblastech hodnocení. Velké neziskovky vynikaly zvláště v činnosti správních orgánů, v organizování a kontrolní činnosti a také v řízení svých financí. Trošku překvapivě se však nedostaly nad průměr všech organizací co se týče řízení komunikace a PR. V této oblasti bodovaly naopak nejvíce střední neziskovky, které dosáhly 81 % možných bodů. Podobně dobře si oproti průměru vedly i v otázce činnosti správních orgánů. Ta se přitom stala nejslabším místem malých neziskových organizací, které v ní získaly pouze 52 % bodů ve srovnání s průměrnými 70 %. Další větší propad představovalo pro menší neziskovky řízení financí, v ostatních oblastech se pohybovaly takřka rovnoměrně  7-10 % pod hladinou průměru. 

Silné a slabší stránky neziskovek pod drobnohledem

Ještě zajímavější závěry však odhaluje bližší pohled na dosažené výsledky u konkrétních otázek jednotlivých oblastí hodnocení neziskových organizací. Druhý graf je prezentuje na celkovém průměru, podrobněji si je představíme v dalším komentáři.

Graf složení průměrného výsledku hodnocení oblastí z jednotlivých otázekJak se ukázalo při hodnocení Neziskovky roku 2013, české neziskové organizace nemají problémy s obsazením pozic správních orgánů ani s plněním úkolů jejich členů daných stanovami či zakládací listinou (otázky 1.1 a 1.2). Co však obecně příliš dobře nefunguje, je spolupráce zaměstnanců neziskovek s členy správních orgánů, která by měla na činnost organizace pozitivní dopad (1.6). Malé neziskovky dokázaly toto kritérium naplnit dokonce jen na 33 %.

V oblasti výkonu organizace a jeho řízení vynikalo u neziskovek jasně definované poslání organizace a vize, jak jej naplňovat (2.1). Horší už to bylo s předjímáním rizik a schopností je řídit (2.5). Pro malé organizace zvlášť, když v této otázce bodovaly na 50 %, stejně jako v případě naplňování vize pomocí měřitelných cílů, za jejichž dosažení odpovídají konkrétní pracovníci (2.2).

Tuzemské neziskovky dále v hodnocení prokázaly, že mají vybudovanou strukturu, která jim umožňuje spravovat své zdroje a efektivně fungovat (3.1). Dobře si vedly také v otázce definování náplní pracovní činnosti zaměstnanců a rozdělení pravomocí i odpovědností (3.2) – v tomto bodě zvedaly průměr zvláště střední neziskovky s 85 %. Hlavní slabinou jak u malých, tak i středně velkých neziskových organizací, se naopak ukázala pravidelná kontrolní činnost určených zaměstnanců (3.4) a otázka, zda v organizaci nedošlo za poslední tři roky k závažnějším pochybením poukazujícím na nefunkčnost kontrolního systému (3.6).

Oblasti směřující na lidské zdroje dominovala schopnost zapojit do činnosti dobrovolníky nebo stážisty (4.7). Zde zvyšovaly laťku malé neziskovky s 82 %. Poněkud horšího výsledku ale dosáhly české neziskovky v otázce nezvýhodňování žádné skupiny pracovníků (4.6) a vůdčích schopností vedoucích pracovníků (4.9). Malé neziskovky se navíc potýkají s motivováním zaměstnanců k řešení problémů a zvyšování efektivity činnosti organizace (4.8), kde dosáhly pouze poloviny možných bodů.

Řízení financí je s celkovým průměrem 68 % dosažitelných bodů pro české neziskové organizace určitě největším oříškem. Zatímco tuto hladinu mírně zvyšuje dobrý systém finančního řízení zabraňující zneužití peněz neziskovky (5.7), tak se organizacím naopak nedaří generovat volné (účelově nevázané) finanční zdroje (5.6). Malé neziskovky trápí také řízení cash-flow a identifikace rizikových stavů s dostatečným předstihem (5.5), když v tomto případě dosáhly jen 41 % bodů. S pouhou třetinou bodů si vedly ještě hůře v otázce externího auditora (5.8), ovšem ten u nich nemusí být relevantní. Velké neziskovky oproti nim naplnily tento bod na 84 %.

Poslední oblastí, kterou ocenění Neziskovka roku u přihlášených organizací hodnotí, je řízení komunikace a PR. Hlavními tahouny dobrých výsledků jsou zde zpracovávání výročních zpráv (6.1) a pravidelná aktualizace webových stránek (6.4) s 89 %. Opačným případem je pak otázka vlivu případné chyby v komunikaci na kvalitu poskytovaných služeb nebo dobré jméno organizace (6.10). Společně s otázkou dobrého jména v místě působení organizace (6.7) obě témata citelně zasahují i velké neziskovky, které tak v celé oblasti PR ztrácí náskok před středně velkými neziskovkami. Ty si naopak ve všech otázkách dokázaly udržet poměrně vyrovnanou hladinu a dostat se na průměrných 81 %. Malé neziskovky poněkud zaostávají v otázce předávání nezkreslených informací zaměstnancům potřebných k jejich práci (6.9) s 50 % možných bodů.

Neziskovku roku podporují

Skupina ČEZ - hlavní partner

Skupina ČEZ - hlavní partner

V naší zemi je řada lidí v neziskovém sektoru, kteří dlouhodobě odvádí vynikající profesionální práci. A řada nestátní neziskových organizací, které jsou vedeny transparentně a příkladně. Těší nás, že můžeme podpořit iniciativu, která tyto organizace ocení a jako příklad je předloží české společnosti.

Mgr. Michaela Ziková, MBA
Ředitelka Nadace ČEZ a manažerka útvaru marketing ČEZ, a. s.
Česká spořitelna

Česká spořitelna

Česká spořitelna coby nejstarší banka na trhu již přes 191 let napomáhá rozvoji naší společnosti. Společenská odpovědnost je součástí naší DNA. Veškeré aktivity v této oblasti vystihuje motto "Pomáháme dobrým věcem". A právě podpora projektu Neziskovka roku pomáhá naplňovat tuto myšlenku.

Pavel Kváš
manažer útvaru Veřejný a neziskový sektor, Česká spořitelna, a.s.

Plzeňský Prazdroj a. s.

Plzeňský Prazdroj a. s.

„Společenská odpovědnost je pro nás v Plzeňském Prazdroji v srdci našeho podnikání. Každý rok se proto pomocí našich regionálních grantových programů zapojujeme i do rozvoje neziskového sektoru. Profesionalizace neziskovek je společným cílem, který sdílíme s Nadací rozvoje občanské společnosti. Je nám tedy ctí, že se můžeme v letošním roce podílet na ocenění těch nejlepších neziskových organizací roku 2017 a pomoci jim tak v dalším rozvoji.“

Monika Matyáštíková

Public Affairs & CSR Manager CZ/SK Plzeňský Prazdroj a. s. 

Nadace Preciosa

Nadace Preciosa

Trofeje Preciosa jsou symbolem úspěchu… I letos obdrží nejvýše oceněné neziskovky nádherné prizmy, které darovala Nadace Preciosa.

„Jsme věrní a pokorní ke krajině, z níž pocházíme. Proto nezapomínáme na odpovědnost vůči lidem a regionu a snažíme se jim vracet maximum toho, co nám nabízí.“

 

 

 

 

Nadace Neziskovky

Nadace Neziskovky

Podporujeme neziskové organizace na jejich cestě k profesionalitě, proto fandíme těm, které se chtějí stát Neziskovkou roku. Samotná účast v soutěži jim totiž pomáhá zhodnotit dosavadní činnost a vnitřní procesy v organizaci. S přispěním cenné zpětné vazby od odborníků tak mohou účastníci odhalit své slabší stránky a zaměřit se na jejich zlepšení. A to je skvělou motivací do další práce!

Mgr. Lukáš Novák
předseda správní rady Nadace Neziskovky.cz
Divadlo Archa

Divadlo Archa

Ve spolupráci s Divadlem Archa vzniká program slavnostního předání

ocenění Neziskovka roku 2017, které proběhne 27. listopadu 2017

PRÁVO - celostátní deník

PRÁVO - celostátní deník

Mediální partner - Domácí a zahraniční zpravodajství i  jedinečné komentáře šest  dní v týdnu!    Právo - síla informace!

Český rozhlas Radiožurnál

Český rozhlas Radiožurnál

Mediální partner -  Nejrychlejší zpravodajství z domova i ze světa: politika, ekonomika, kultura a sport. Rozhovory s osobnostmi. Zajímavosti a aktuality.

Facebook